Ne legyen a csalók áldozata!
Az utóbbi időben megszaporodtak a fogorvosokat támadó csalások, ahol valamilyen látszatszolgáltatásért kérnek pénzt a csalók. Az elcsalt pénzeket jogi úton visszaszerezni szinte lehetetlen, az esetet érdemesebb megelőzni, gyanús ajánlatokat szakemberrel felülvizsgáltatni.
Az utóbbi időben több fogorvos is jelezte, hogy rengeteg új, jól fizető, esetleg külföldi beteg ígéretével keresték meg őket és egy honlapon vagy adatbázisban való megjelenésért kérnek, kértek tőle pénzt. Az „üzletkötők” itt változatos technikákat alkalmaznak, volt olyan eset, ahol az „üzletkötő” személyesen kereste fel a praxist orosz fogorvosi turisták ígéretével, majd egy hevenyészve szerkesztett regisztrációs lap kitöltését követően, amelyen a praxis adatain kívül semmi értékelhető adat nem szerepelt, helyben elkért 100 eurónak megfelelő 30.000 forintot. Egy másik esetben az „üzletkötő” telefonon kereste meg a praxis tulajdonost, majd tájékoztatta, hogy egy honlapon megjelenhet, ami most nem is kerül semmibe, hiszen az első időszak ingyenes és csak ezt követően kell a további időszakokra fizetni. A kezdeti időszak lejártát követően aztán már, mint magától értetődőt küldték a számlát és fenyegetőztek, hogy nemfizetés esetén jogi útra terelik az ügyet.
Hogyan lehet az ilyen eseteket kivédeni?
A csalók egy gyors, átgondolatlan döntésre akarják késztetni áldozatukat. Kommunikációjukban gyakran előfordul, hogy „ez egy egyszeri ajánlat”, „csak itt és most” érvényes, „csak Önnek” még mielőtt más is megtudhatná, hatalmas kedvezményt ígérnek, esetleg személyesen találkozás esetében állítólagos kedvezményeket rejtő borítékot húzatnak (mint a plázákban a mozgó parfüm árusok vagy utazási ügynökök), olyan időpontban például két beteg között keresi meg az áldozatot, amikor az tudhatóan elfoglalt vagy úgy tesz, mintha pillanatnyi figyelmetlenségét kihasználva épp az áldozat csaphatná be őt, rosszul ad össze, téves árfolyamon számolja az eurót, stb.
Ilyen esetekben a védekezés, hogy át kell tenni a beszélgetés időpontját egy olyan időpontra, amikor képes nyugodtan átgondolni az ajánlatot és megfontolni a döntést. Érdemes észben tartani, hogy az igazi ajánlatok három nap múlva is állni fognak, ezért érdemes visszahívást, az ajánlat tartalmáról levélben, e-mailben tájékoztatást kérni, majd ezt áttanulmányozva dönteni. Személyes megkeresés esetében érdemes előre elkérni a szerződéstervezetet, illetve ugyanúgy ahogy a telefonos megkeresésnél egy újabb, immáron egyeztetett időpontra áttenni a megbeszélés érdemi részét.
Mit lehet tenni, ha úgy tűnik, hogy már megtörtént a baj?
Tipikus
eset az is, ahol az áldozat már csak a behajtási szakaszban találkozik az
ügyével. Ebben az esetben érdemes végiggondolni, hogy valóban történt-e
szerződéskötés, akár telefonon szóban, akár írásban. Ha erre nem emlékszik
érdemes bekérni a hanganyagot, vagy az iratot, amelyre a szerződéskötést
alapítják. Ha nem történt szerződéskötés, akkor abból kötelezettsége sem
származhatott.
Érdemes utánanézni, hogy történt-e teljesítés, érkezett-e számla az adott cégtől. Ha a teljesítés megtörtént, akkor az azt elfogadó vállalkozás egy teljesítési igazolás kiállítására köteles, majd ezen igazolás birtokában állítják ki, küldik meg neki a számlát. Ha a cég, vállalkozás bármilyen olyan számlát kap, amelyet nem tart jogosnak, akkor azt mihamarabb ajánlott levélben vitatni, visszaküldeni érdemes.